Social media speelt een steeds grotere rol in het leven van iedereen. Hoe vaak op een dag controleren wij onze social media op nieuwe berichten, nieuwe foto’s en nieuwe notificaties? Vaker dan wij doorhebben. De consument is veel op social media te vinden en daarom is social media ook voor bedrijven onmisbaar om hun doelgroep te bereiken. Maar hoe bereik je als bedrijf jouw doelgroep en hoe maak je optimaal gebruik van social media. Met de volgende drie tips maak je als bedrijf een goede start op social media.
Het bedrijfsprofiel
Kies jij er als bedrijf voor om een account aan te maken op diverse social media kanalen? Dan is het allereerst belangrijk om in plaats van een gewoon profiel een bedrijfsprofiel aan te maken. Een bedrijfsprofiel biedt tientallen voordelen ten opzichte van een gewoon profiel. In het geval van Facebook en Instagram is dat bijvoorbeeld dat een bedrijfsprofiel jou inzicht geeft in de statistieken van jouw profiel. Hiermee is bijvoorbeeld het aantal bezoekers van jouw pagina en hun herkomst zichtbaar. Deze statistieken kunnen jou helpen met het opzetten van een betere strategie. Daarnaast zorgt een bedrijfsprofiel op Facebook ervoor dat je volgersaantal onbeperkt is, terwijl een normaal profiel niet meer dan 5000 vrienden kan hebben. Door te kiezen voor een bedrijfsprofiel vergroot je jouw bereik en heb je inzicht in jouw profiel, waardoor je jouw doelgroep makkelijker bereikt.
De content kalender
Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op één of meerdere social media kanalen is de eerste stap. Als tweede is het van groot belang dat je regelmatig gebruik maakt van jouw bedrijfsprofiel. Om jouw activiteit te waarborgen is het aan te raden om een content kalender op te stellen. In een content kalender beschrijf je precies wat je op welk tijdstip gaat posten. Hierdoor raakt jouw bedrijfspagina niet verwaarloosd en vinden alle bezoekers altijd actuele informatie over jouw bedrijf.
De statistieken
De statistieken van jouw bedrijfsprofiel zijn één van de meest belangrijke onderdelen. De statistieken geven je inzicht in de groei van jouw volgersaantal en hun betrokkenheid bij jouw bedrijf, ze laten je zien wat je bereik is en geven weer wat de herkomst van jouw volgers is. Door jouw statistieken met grote regelmaat te controleren heb je altijd inzicht in jouw profiel en kun je jouw marketingstrategie indien nodig direct aanpassen, zodat het rendement van jouw bedrijfsprofiel zo hoog mogelijk blijft. Door een bedrijfsprofiel aan te maken, een content kalender op te zetten en de statistieken van jouw bedrijfsprofiel nauwlettend in de gaten te houden en jouw strategie indien nodig aan te passen maak je als bedrijf een knallende start op social media.