Facebook gebruiken als marketinginstrument voor je bedrijf

De kans is groot dat je naast je website je bedrijf promoot via Facebook. Na Whatsapp is Facebook het grootste sociale medium in ons land. Je producten of diensten onder de aandacht brengen op facebook hoeft dan ook niet veel te kosten. Hieronder staan een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je Facebook als marketinginstrument wilt gebruiken.

Zoek de interactie met je doelgroep
Er zijn verschillende factoren die bepalen in welke volgorde je berichten op de tijdlijn van de gebruiker worden getoond. Het is eigenlijk onmogelijk om hier inzicht in de krijgen, maar toch zijn er een aantal richtlijn waarvan wij weten dat dit kan helpen bij het bereik van je Facebook berichten. Hoe vaker je interactie hebt met een gebruiker, hoe groter de kans is dat jouw berichten vaker worden getoond aan de gebruiker die geïnteresseerd is in jouw berichten. Een bericht dat ‘gedeeld’ word op een tijdlijn telt zwaarder mee dan een ‘’vind ik leuk. Dit komt doordat de gebruiker er meer moeite voor moet doen. Ook hangt het ervan af hoe lang jou bericht al online staat; hoe langer het bericht online staat, hoe minder relevant deze door Facebook wordt gevonden.

Nu je een beetje weet hoe Facebook met je berichten om gaat, is het belangrijk om een Facebookstrategie te maken en in de praktijk te brengen. Maar hoe pak je dit nu aan? Met de onderstaande stappen helpen wij jou om alles uit je Facebook te halen.

Bepaal je doel
Vraag jezelf eerst af waarom je Facebook wilt gebruiken als marketinginstrument. De kans dat je omzet haalt uit Facebook is normaliter minder als Google Adwords, dus bedenk goed wat je wilt. Bij Adwords zijn er over het algemeen mensen op zoek naar een specifiek product, vandaar is bij Adwords de kans op conversie groter als bij Facebook. Facebook is voornamelijk bedoeld om interactie te zoeken met je doelgroep, gebruik daarom een van de volgende doelen:

  • Meer bereik
  • Meer naamsbekendheid
  • Meer bezoekers naar je website trekken
  • Meer interactie met je doelgroep

Heb je je doel gehaald? Bekijk de resultaten aan de hand van een rapportage een keer in de maand en bekijk waar er ruimte is voor eventuele verbetering.

Ga niet alleen voor likes
Natuurlijk, het is belangrijk dat je pagina meer ‘likes’ krijgt om je naamsbekendheid te vergroten. Er zijn tegenwoordig veel meer interactiemogelijkheden. Als je geen likes meer krijgt, betekent het niet dat er niks gebeurt. Hieronder heb ik een paar mogelijkheden beschreven die kunnen zorgen voor meer interactie met je doelgroep.

  • Individuele berichten liken
  • Berichten delen
  • Reactie geven om berichten
  • Aankopen van producten
  • Downloaden van bestanden
  • Review achterlaten
  • Bereik van een bericht controleren
  • Het aantal klikken bekijken op een bericht
  • Het aantal weergaven bekijken op een bericht

Door de bovenstaande interactiemogelijkheden mee te nemen in je rapportage, kan je eenvoudig bekijken welke geplaatste berichten het beste werken. Je kan ook testen op basis van verschillende tijden en dagen.

Val op met je omslagfoto
Je omslagfoto is erg belangrijk en moet opvallen. Je omslagfoto is tenslotte het eerste interactiemoment met de gebruiker op je Facebookpagina. Zorg er dan ook voor dat de gebruiker gelijk kan zien wat voor bedrijf je bent. Toon je USP of slogan desnoods in de omslagfoto. Je kan ook een stapje verder gaan door te verwijzen naar een actie die je wilt laten uitvoeren door je gebruiker.