Wat is display marketing

We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad, display marketing. Als we mensen vragen wat het is zullen ze het waarschijnlijk niet direct weten. Indirect komen we het dagelijks, soms tot onze grote frustratie, tegen. Zo maken websites ruimte voor andere organisaties zodat zij hun advertenties kunnen plaatsen. We komen regelmatig banners gericht op producten of reclame tegen. Interactieve content wordt vaak gebruikt om iets ‘minder’ bewust te adverteren, voorbeelden zijn video’s.

Wat is het doel?

Display marketing is een groot woord in de onlinewereld. Maar wat doet het precies? Bedrijven zetten display marketing in als ze meer conversies (klikken) en bezoekers op de website of een bepaalde campagne willen behalen. Een doel op de langere termijn is het creëren van brand awareness. Het komt veel vaker voor dan we denken, dit is een overzicht van de verschillende soorten display marketing.

Native advertising

Een oudere vorm van display marketing is native advertising. Je vindt het terug in de vorm dan advertenties in kranten en magazines. Lokale bedrijven adverteren met een actie of simpel een logo in het huis-aan-huisblad. Toch is het in de wereld van online marketing een relatief nieuw begrip en wordt het steeds vaker toegepast.

  • Recommended widgets: dit zijn de aanbevolen artikelen dat we vaak aan de zijkant of onderkant van een webshop vinden. Dit is afhankelijk van eerder bezochte producten.
  • Search and promoted listings: Promoted listings is deels gelijk aan de recommended widgets. In webshops vind je de eerder bezochte producten vaak onderaan de pagina terug. Afhankelijk daarvan promoten ze andere producten. Search listings vinden we in Google. Afhankelijk van de zoekwoorden zet Google een advertentie bovenaan om jou naar die pagina te leiden.
  • In- feed advertisement: tijdens het scrollen door je tijdlijn op Facebook of Instagram kom je regelmatig advertenties in de vorm van filmpjes of foto’s tegen.