Externe links zijn nog steeds een belangrijke ranking factor in Google-zoekopdrachten. Vanwege de voortdurende Google Penguin-updates verandert de evaluatie van links aanzienlijk. Links die een jaar geleden een positieve impact hadden op de ranking van een website, kunnen vandaag al een negatieve impact hebben. Er zijn dus altijd discussies over wat goede en slechte links zijn. Het is belangrijk om een linkbuilding strategie te ontwikkelen die gericht is op succes op de lange termijn.
In principe moet linkbuilding worden gezien als een bouwsteen van de SEO-strategie en niet als op zichzelf staand moeten worden beschouwd. Merkopbouw en een kwalitatief hoogwaardige website met relevante en goede content spelen een even belangrijke rol. Pas als aan deze eisen wordt voldaan, biedt linkbuilding een goede kans op concurrentievoordeel.
Linkbuilding strategie voor de lange termijn
Voordat een van de volgende maatregelen kan worden geïmplementeerd, is het belangrijk om jouw eigen linkprofiel met alle bestaande links te analyseren en kwaliteitscriteria voor een link en de link bron te definiëren. Er wordt door Google een onderscheid gemaakt tussen natuurlijke (organische) en onnatuurlijke links.
Het wordt als natuurlijk beschouwd als er een thematische relevantie is. De website sluit dan aan bij het linkdoel of heeft een thematisch passende subpagina. De website heeft links op de pagina die leiden naar links bestemmingen die een gebruiker niet verwacht en die niet gerelateerd zijn aan het onderwerp. De ankertekst is een belangrijke zoekterm. Ook de ankertekst-URL’s, merknaam en linkteksten worden als natuurlijk beschouwd.
Google beoordeelt de volgende links bijzonder negatief:
-Massalinks
-Blogs van lage kwaliteit, alleen om te linken
-Links van dubieuze en spamsites
Over het algemeen moet het linkprofiel er zo organisch mogelijk uitzien, dus het is logisch om verschillende linkbuilding-maatregelen parallel op te nemen in je linkbuilding strategie.
Er zijn een aantal maatregelen die kunnen leiden tot succes op lange termijn. Laten we kijken.
Inhoudsideeën voor linkbuilding
Links die via inhoud worden gegenereerd, zijn meestal organisch, waardoor ze ideaal zijn voor linkbuilding. Regelmatige blogberichten over relevante onderwerpen worden vaak gedeeld via sociale media en gelinkt vanuit andere blogs. Vooral populair in dit verband zijn toplijsten of ranglijsten, waarin de beste eigenschappen zijn samengevat.
Interviews met beroemdheden en experts over relevante onderwerpen hebben een toegevoegde waarde voor de gebruiker. Vaak is het mogelijk om een link van de geïnterviewde te ontvangen. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat de geïnterviewde een goede website heeft die voldoet aan de gestelde kwaliteitscriteria.
Gidsen met meer dan 20 pagina’s zijn ideaal voor linkbuilding. Het is belangrijk dat de inhoud goed wordt geredigeerd en dat belangrijke onderwerpen voor de betreffende doelgroep aan bod komen. In deze context is het zinvol om contact op te nemen met de doelgroep en om een link te vragen. Als je meer wilt weten over linkbuilding strategie neem dan contact op met Seeders. Je kunt namelijk bij Seeders linkbuilding uitbesteden.