Als je werkzaam bent in de online-marketing-wereld of eigenaar bent van een webshop, dan heb je er vast wel eens van gehoord: conversies. Een conversie houdt in dat de bezoeker de actie uitvoert waarvan jij wil dat zij die uitvoeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn het kopen van een product, het aanvragen van een offerte of het bellen van een bedrijf aan de hand van een telefoonnummer op de website. Conversieoptimalisatie is dus logischerwijs het optimaliseren van een webwinkel of website, zodat het aantal bezoekers dat overgaat tot een actie stijgt. Veel bedrijven vinden het optimaliseren van hun website lastig. In dit artikel vindt je een aantal tips die jou kunnen helpen met optimaliseren van jouw website.
De kracht van herkenbaarheid en eenvoud
Wil jij meer conversies op jouw website? Dan zijn een aantal dingen van groot belang. Allereerst is het aan te raden om te zorgen voor een herkenbaar en eenvoudig webdesign. Unieke vormen en objecten kunnen heel mooi lijken, maar zijn niet altijd even functioneel en overzichtelijk. Websites met een gebrek aan functionaliteit en herkenbaarheid worden vaak binnen enkele seconden weer weg geklikt. Met een herkenbaar en eenvoudig webdesign kom je betrouwbaar over en win je binnen een aantal seconden het vertrouwen van de consument. Dat consumentenvertrouwen winnen is van groot belang om het aantal conversies te laten stijgen. Als de consument jouw bedrijf niet vertrouwt, zullen zij niet overgaan tot actie. Door te kiezen voor een eenvoudig en herkenbaar webdesign win je in enkele seconden het vertrouwen van de consument, waardoor het aantal conversies toe zal nemen.
De kracht van het weglaten
De kracht van het weglaten heeft alles te maken met het kiezen voor een eenvoudig design. Eenvoud realiseer je door dingen weg te laten en enkel datgene op de pagina te plaatsen wat ten goede komt aan het doel van de pagina. Door één doel per pagina te formuleren en alle afleiding weg te laten is het voor de bezoeker direct duidelijk wat ze op die pagina kunnen doen. Het is algemeen bekend dat te veel keuze tot geen keuze leidt. Door afleiding te elimineren en het doel van de pagina duidelijk te maken met een opvallende call-to-action, maak je de handeling voor de bezoeker zeer eenvoudig en een eenvoudige handeling is zo uitgevoerd. Eén duidelijk doel per pagina en een opvallende call-to-action zorgen voor een hogere conversie.
Houd je bezoeker vast
Een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie is native marketing. Native marketing betekent dat de bezoeker via jouw website niet naar andere websites kan en hoeft te surfen. Dit realiseer je eenvoudig door dingen zoals social media posts in te bouwen in jouw website. Hierdoor kunnen bezoekers van de website jouw activiteit op social media inzien zonder dat ze daarvoor jouw website hoeven te verlaten, want als je de bezoekers wegstuurt naar een andere site is de kans vrij klein dat ze terugkomen.
Conversieoptimalisatie op maat
Jouw bezoeker op de website houden en ze niet wegsturen, een duidelijke, eenvoudige structuur aanhouden en één doel per pagina formuleren zijn slechts drie basismanieren die voor een hoger aantal conversies kan zorgen. Houdt echter in het oog dat conversieoptimalisatie een vak apart is, dat bovendien maatwerk vereist. Er zijn veel standaard methodes voor conversieoptimalisatie, maar uiteindelijk verschilt per website wat het beste werkt en is het een kwestie van uitproberen en de resultaten analyseren om te zien of het wat oplevert. Elk bedrijf richt zich op een andere doelgroep en elke doelgroep is weer op een andere wijze het beste te bereiken. Vind je conversieoptimalisatie lastig? Dan is het aan te raden om jouw website te laten onderhouden door een professioneel marketingbedrijf. Vanuit hun ervaring en expertise kunnen zij jouw website het allerbeste optimaliseren.