We geven je in dit artikel 4 tips over het starten van een succesvolle Influencer Marketing campagne.
Influencer Marketing, Tip 1: De influencer moet passen bij het merk
Bij het kiezen van de juiste influencer, moet het grootste aantal volgelingen niet het belangrijkste criterium zijn. Sommige influencers hebben veel nep accounts en bots onder hun volgers, maar ook andere influencers die alleen via deze verbinding reclame willen maken voor hun eigen account. Er zijn mogelijkheden om nep accounts te ontdekken via sites als Followercheck.co, maar er worden natuurlijk geen accounts uitgefilterd die niet geïnteresseerd zijn in de inhoud. En deze irrelevante volgelingen moeten altijd betaald worden bij het boeken van een grote Instagram Influencer.
Het probleem van de bekendste influencers is ook het lezerspubliek, dat zich uitsluitend ontwikkelt door het bewustzijn van de persoon, maar niet door de interesse in een bepaald onderwerp. Daarom moet een campagne aandacht besteden aan influencers met een echte en doelgroep relevante follow-up. En dit zijn vaak niet zozeer de grote, maar eerder de kleinere zogenaamde microfluencers.
Influencer Marketing, Tip 2: De influencers creativiteit heeft ruimte nodig
Mensen schrijven blogs, posten op Instagram, Facebook of ergens anders om zich op een bepaalde en zeer individuele manier te presenteren. Dit is precies wat de klant moet promoten bij Influencer Marketing. Te veel beperkingen en specificaties belemmeren de influencers en zorgen ervoor dat ze onnatuurlijk en stijf lijken. Alleen een maximum aan creatieve vrijheid kan een vruchtbare relatie met de influencer opbouwen. Natuurlijk streeft een bedrijf er altijd naar om zijn externe presentatie volledig onder controle te houden. Dit is ook mogelijk bij Influencer Marketing, maar is niet effectief. Pas recentelijk werd bijvoorbeeld de bestelling van een grote autofabrikant door een bekende influencer afgewezen omdat de voorschriften voor de te nemen foto’s te hoog waren. Hoewel het aanbod lucratief was, was het gebaseerd op wantrouwen en controle en dat ging niet goed!
Wie influencers voldoende vrijheid geeft, krijgt interessante en veelzijdige bijdragen. En deze worden aan de volgelingen gepresenteerd op een vertrouwde en natuurlijke manier. Op deze manier hoeft de influencer niet te doen alsof en wordt de lezer niet geërgerd door ongepaste informatie.
Influencer Marketing, Tip 3: De gebruiksrechten van tevoren verduidelijken
Als alles bij Influencer Marketing volgens plan verloopt, dan vindt de klant het imago van de influencer net zo leuk als de volgelingen. De verleiding om deze post te delen op de eigen pagina’s van het bedrijf – de blog, Facebook, Twitter en Co – is natuurlijk ook duidelijk. Dit kan echter leiden tot conflicten met de influencer. Veel samenwerkingen eindigden in een geschil omdat een van de partijen de beelden in een onbesproken context bleef gebruiken zonder de toestemming van de ander. Het is daarom van belang om de overeenkomsten van meet af aan waterdicht te formuleren en de gebruiksrechten van tevoren te verduidelijken.
Influencer marketing, tip 4: Besteed aandacht aan de magische interactie van drie procent
Er is een leuke ironie aan het werken met kleine influencers: hun posten hebben vaak een veel hogere waardering dan de meer bekende sterren van de sociale media scene. Dit kan verklaard worden door het feit dat influencers met minder volgers vaak een veel sterkere band met hen opbouwen. Omgekeerd hebben de volgelingen meer vertrouwen in de influencer, omdat hij tastbaarder en reëler is.
Maar er zijn ook grenzen aan Influencer Marketing. Het heeft weinig zin om invloedrijke personen in te huren die minder dan 1.000 volgers hebben, hoewel ze vaak tot 5% halen. Maar het voordeel voor het eigen bedrijf zou gewoonweg te klein zijn. Omgekeerd hebben influencers met zeer veel lezers vaak een lage betrokkenheid graad van gemiddeld slechts 0,5%, omdat mensen graag verschillende beroemdheden volgen zonder echt met hen in contact te komen.
Zoals zo vaak is de gulden middenweg de beste manier. Met de doelstelling van 3% engagement is het zinvol om een paar influencers met gemiddeld 12.000 volgers te engageren. Dit is voldoende voor een succesvolle influencer marketing campagne in de start-up sector.