E-commerce webshop

Waarom e-commerce een steeds grotere rol gaat spelen

Het internet speelt een zeer significante rol in ons leven. Het is de plek waar je nieuwe dingen kunt leren, nieuwe mensen kunt ontmoeten, nieuwe (of gebruikte) spullen kunt kopen, nieuwe films en series kunt kijken, het leven van jouw idolen kunt volgen en van alles en nog wat kunt lezen over jouw favoriete onderwerpen. We maken intensief gebruik van internet en dat gebruik is niet alleen puur vermaak. Ook op zakelijk en commercieel vlak wordt er veel gebruik gemaakt van het internet. Voor bedrijven kwam er met de komst van het internet enorm veel mogelijkheden. Door daar geen gebruik van te maken als bedrijf laat je een onvoorstelbaar hoog bedrag aan omzet liggen. Veel bedrijven vinden het echter lastig om inzicht te krijgen in hoe zij het internet het beste kunnen inzetten binnen hun bedrijf. Dit artikel geeft je daarover enkele inzichten.

Wat is e-commerce

Om goed inzicht te krijgen in de mogelijkheden van het internet is affiniteit met het begrip E-commerce belangrijk. E-commerce betekent letterlijk elektronische handel. Het begrip kan kort worden omschreven als het op afstand (via het internet) plaatsvinden van handel tussen twee partijen. De ene partij koopt diensten of producten van de andere partij. Die partijen kunnen bestaan uit een bedrijf en een consument (B2C), uit twee bedrijven die onderling handel bedrijven (B2B) of uit twee consumenten die handel bedrijven (C2C). Voorwaarde voor het begrip e-commerce is dat de handel plaatsvindt via het internet.

E-commerce webshop

De grote rol van het internet in het leven van alledag

Nu de definitie van e-commerce duidelijk is, kunnen we gaan kijken naar de mogelijkheden van het internet. Het valt niet te ontkennen dat internet een belangrijke rol speelt in het leven van alledag. Het internet heeft allerlei taken van ons overgenomen, waardoor de consument voor een groot gedeelte afhankelijk is geworden van het internet en er zwaar op leunt. Het is van groot belang om daar als bedrijf gebruik van te maken en aanwezig te zijn op het internet. Fysieke winkels en bezoeklocaties zijn steeds minder belangrijk omdat bijna alles via het internet geregeld kan worden. Van het kopen van nieuwe kleding of boeken tot het afsluiten van een verzekering of het boeken van een vakantie, de consument hoeft en gaat er de deur niet meer voor uit. Om geen omzet mis te lopen is daarom belangrijk dat jouw online omgeving net zo goed werkt en aansluit op alle wensen van de bezoeker als jouw fysieke locaties. Zorg ervoor dat jouw website overzichtelijk en snel is en dat er binnen twee klikken hulp beschikbaar is, mocht de bezoeker vragen hebben. Zorg daarnaast dat het afrekenen van diensten of het invullen van persoonsgegevens op beschermde wijze gebeurd. Kies voor een herkenbaar en duidelijk websiteontwerp en zorg voor duidelijke omschrijvingen van jouw producten en/of diensten. Door jouw online omgeving handig in te delen zorg je ervoor dat jouw bezoekers zich thuis voelen en sneller overgaan tot kopen, waardoor jouw omzet zo hoog mogelijk wordt. Heeft jouw bedrijf nog een aantal fysieke winkels of fysieke bezoeklocaties? Zorg dan dat deze het bezoeken waard zijn en zet de beleving centraal. Zo weet je zeker dat ook jouw fysieke locaties omzet opleveren.

Online handel

Chronisch tijdgebrek

De consument krijgt het steeds drukker. Huishoudens draaien steeds vaker op tweeverdieners en kinderen krijgen steeds meer sociale verplichtingen. Beide ouders werken, komen thuis, eten haastig hun avondmaaltijd op om vervolgens hun kinderen naar muziekles, de sportclub of bijles te brengen. Door alle drukte blijft steeds minder tijd over voor andere dingen. Chronisch tijdsgebrek dus. De komst van het internet zorgde ervoor dat steeds meer taken die bij een gezin horen overgenomen kunnen worden. Door een elektrische stofzuiger te kopen kost het huishouden minder tijd, door gebruik te maken van een online encyclopedie hoeven kinderen niet meer naar de bibliotheek om informatie te verzamelen over het onderwerp van hun werkstuk en door gebruik te maken van online retailers is het niet langer nodig om een hele dag uit te trekken om de garderobe van het hele gezin weer aan te vullen. Het internet helpt de consument tijd te besparen en de consument vertrouwt daar ook op. Door ervoor te zorgen dat jouw online omgeving snel en overzichtelijk werkt, koopt de consument graag bij jou. De aankoop is immers binnen een paar klikken voltooid, waardoor ze tijd over houden voor andere dingen. Door goed te begrijpen hoe de maatschappij van tegenwoordig in elkaar steekt en handig in te springen op nieuwe trends en nieuwe ontwikkelingen, blijft jouw online omgeving up to date en zorg je ervoor dat de consument zich begrepen voelt, waardoor ze vaker bij jou terug zullen komen, met een hogere omzet tot gevolg. Het internet biedt een eindeloze lijst met mogelijkheden en is voor elk bedrijf absoluut de investering waard.